Choď na obsah Choď na menu
 


T148 CAS 32

6. 8. 2017
 

 Cisternová automobilová striekačka

CAS 32  T 148

20180123_111701.jpg

 

Cisternová automobilová striekačka CAS 32 - T 148 bola vyvinutá v roku 1961 na základe požiadavku Štátnej leteckej správy. Výborné terénne vlastnosti podvozku, v svojej dobe veľký výkon motoru a čerpacieho zariadenia, značná zásoba vody a penidla však tejto cisternovej striekačke umožňuje široké uplatnenie.

V súčasnej dobe je toto vozidlo využívane pri požiaroch lesov. Podvozok je zložený z kabíny pre tri osoby, prevodovej skrine s pomocným náhonom pre čerpadlo, prednej a dvoch hnacích zadných náprav. Je možnosť pripojenia prednej nápravy ako hnacej, uzávierok diferenciálov a redukcií u všetkých náprav. 

Pohonnú jednotku tvorí naftový, vzduchom chladený, do "V" usporiadaný osemvalcový motor s označením T2 – 928E. Motor so zdvihovým objemom 12 667 cm³ poskytuje vozidlu výkon na 148,6 kW (202 koní) pri 2000 otáčkach za minútu. Nadstavba vozidla pozostáva z nádrže, čerpacieho zariadenia, zariadenia na dopravu penidla, potrubí, armatúr, karosérie a príslušenstva. Čerpacie zariadenie tvorí náhon čerpadla, čerpadlo, plynová výveva a diaľkové ovládanie otáčok motora.

Čerpadlo je dvojstupňové, odstredivé. Výstup čerpadla sa delí na dve výtlačné hrdlá s prírubami. Na sacej strane je príruba pre pripojenie nasávacieho potrubia a potrubie z primiešavača. Všetky ovládače, zakončenie nasávacieho a výtlačného potrubia sú vyvedené na obidva boky karosérie. Plynová výveva na spálené plyny je umiestnená vo výfukovom potrubí a je spojená potrubím so skriňou čerpadla. Penotvorné príslušenstvo pozostáva z primiešavača s dvomi regulačnými okruhmi, lafetovej penotvornej prúdnice a dvoch navijakov s hadicami s ručnými penotvornými prúdnicami.

Výtlačné potrubie má pravú a ľavú časť. Ľavá časť je rozdelená na: dve vetvy s hadicovými spojkami, potrubie vedené k navijaku, do nádrže a k lafetovej prúdnici. Pravá časť je vedená k lafetovej prúdnici, je z nej odoberaná voda pre prípad striekania penou. K plneniu nádrže z hydrantu slúži samostatné potrubie. Nádrž na vodu a penidlo je prevedená v celku a tvorí súčasne nosnú časť nadstavby. Je umiestnená nad zadnými nápravami. Rozdelená je na prednú, menšiu na penidlo a väčšiu, zadnú na vodu. Každá nádrž má samostatný prielez a plniace hrdlá. V nádrži na vodu sú zabudované vodoznaky. Spodná strana nádrže na vodu je prepojená s nasávacou stranou čerpadla. Na hornej plošine nádrže sú príruby pre pripojenie dvoch otočných prúdnic.

Technické údaje: 

Dĺžka: 8 670 mm Šírka: 2 500 mm Výška: 2 750 mm Svetlosť: 325mm Pohotovostná hmotnosť:11 210 kg Úžitková hmotnosť: 7 320 kg Celková hmotnosť: 18 530 kg Typ podvozku: Tatra 148 PP5 Výkon 157 kW pri 2000 ot/min Max. rýchlosť: 72 km/h Náhon: 6x6 Kabína: 1+2

Nádrž na vodu: 6 000 l Nádrž na penidlo: 600 l


Čerpadlo: Odstredivé, dvojstupňové Menovitý prietok vody: 3 200 l/min Menovitý pracovný tlak: 0,8 MPa Menovitá sacia výška: 3,0 m

Rekonštrukcia vozidla:

Zrekonštruované vozidlá neobsahujú nádrž na penidlo, zväčšila na nádrž na 6 600 l a majú prietokový navijak s hadicou o dĺžke 60 m.

Na podvozku došlo k oprave motora, prevodovej skrine, prídavnej prevodovej skrine, pomocného pohonu, náprav, riadenia, rámu a vzduchovej sústavy vrátane všetkých komponentov. Kabína je vybavená novým čalúnením a anatomickou sedačkou vodiča. sedadlo pre 2 spolujazdcov je vybavené integrovanými držiakmi dýchacích prístrojov s opierkami hlavy. 

Nadstavba vozidla má nové boky karosérie (náhrada výliskov rovnými bokmi), novú nádrže na vodu o objeme 6 600 l vyrobenej z oceľového plechu nový  tvar zadných blatníkov, nová uzavretá zadná kabína s priestormi pre príslušenstvo z oboch bokov a zozadu (skrine a regály pre uloženie výbavy sú vyrobené z hliníkových plechov a profilov), predné hliníkové roletky sú rozšírené smerom ku kabíne vodiča – vznikajú nové úložné priestory pre výbavu, nový modernizovaný panel ovládania čerpacieho zariadenia vrátane štítku so schémou obsluhy, potrubia vody a ovládacích prvkov, zrušenie pôvodných pohotovostných navijakov pre zásah penou, zmena guľových kohútov čerpacieho zariadenia na súčasne používaný typ, klapka sania z nádrže ovládaná pneumaticky s možnosťou núdzového ručného ovládania, odvodnenie čerpadla a guľových kohútov presunuté do jedného miesta pod karosériu na každej strane vozidla, potrubie pre plnenie nádrže z hydrantu je vyvedené pod zadnými roletkami, dodávka a montáž prietokového navijaku s elektrickým navíjaním do zadnej kabíny, dodávka tvarovo stálej hadice DN 25 v dĺžke 60 m vrátane kombinovanej prúdnice, na hornej plošine umiestnená hliníková skriňa a držiaky pre uloženie výbavy, výfuk vyvedený nad nadstavbu vozidla.

Čerpací agregát prešiel celkovou opravou, namontované sú 4 ks nových prírubových guľových kohútov GK75 na výtlačné potrubie, 2 ks nových prírubových guľových kohútov GK52 na plnenie nádrže z čerpadla, zmena počtu výsuvných lafetových prúdnic z 2 ks na 1 ks (ponechaná prúdnica za kabínou vodiča), dodávka a montáž nového prírubového guľového kohúta GK 75 na ovládanie lafety.

Na vozidle bola vykonaná montáž novej elektroinštalácie nadstavby a montáž presvetlených bočných odraziek, predných a zadných obrysových svetiel, združených zadných svetlometov ZKW, koncových spínačov roletiek a osvetlenie schránok,  zvukovej signalizácie zariadenia spätného prevodového stupňa, svetelnej rampy, zábleskového majáku modrej farby na zadnú časť nadstavby a montáž výstražnej oranžovej aleje.